Ohita navigaatio

Varhaiskasvatuksen laadukas kehittäminen mahdollistaa laadukkaan varhaiskasvatuksen

Opetushallitus on kohta kymmenen vuoden ajan toiminut varhaiskasvatuksen kehittämisvirastona. Näiden vuosien aikana varhaiskasvatus on vahvistanut paikkaansa osana suomalaista koulutusjärjestelmää. Varhaiskasvatusta on kehitetty monesta eri näkökulmasta säilyttäen ja sisällyttäen niitä ominaisuuksia, jotka koemme merkityksellisiksi lapsen oppimisen, kasvun ja kehityksen näkökulmasta. Esiopetus on osa varhaiskasvatusta ja sitä kehitetään varhaiskasvatuksen rinnalla.

Suomalaisen varhaiskasvatuksen keskiössä on lapsi ja leikki. Leikki on lapselle itsessään tärkeää ja se tuottaa lapselle iloa ja mielihyvää. Leikki on myös merkityksellistä oppimisen näkökulmasta sekä keskeistä varhaiskasvatuksen toiminnassa ja opettamisessa. Lapsuuden tärkeyden ymmärtäminen, tutkimusperustainen tieto, pedagoginen johtaminen sekä yhteisesti jaettu arvoperusta ovat avaimia laadukkaaseen varhaiskasvatukseen.

Pedagogiikka, joka kattaa kasvatuksen, opetuksen ja hoidon on vaalimisen arvoinen: laaja oppimiskäsitys sisältää holistisen lähestymisen oppimiseen ja antaa tilaa jokaisen lapsen oppia ja kehittyä omana itsenään, omista lähtökohdistaan käsin ja osana ryhmää. Keskeistä varhaiskasvatuksessa on, että varhaiskasvatuksen pedagoginen toiminta on lapsilähtöistä. Lasten kiinnostuksen kohteet ja ideat, mielipiteet ja aloitteet ovat ponnahduslauta uuden tiedon ja uusien taitojen oppimiselle. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2022) määrittää varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan viitekehyksen ja esiopetussuunnitelman perusteet (2014) määrittelee esiopetuksen pedagogisen toiminnan viitekehyksen.

Varhaiskasvatuksessa lasta tai lapsen oppimista ei arvioida vaan arvioinnin kohteena on varhaiskasvatuksen henkilöstön pedagoginen toiminta. Lapsen oppimista ja kehittymistä sekä hyvinvointia tulee kuitenkin havainnoida, jotta pedagogista toimintaa voidaan suunnitella ja, jotta pedagoginen toiminta vastaa lapsen ja lapsiryhmän oppimisen tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla.

Tavoitteellinen, suunniteltu ja arvioitu pedagogiikka takaa laadukkaan varhaiskasvatuksen ja kaikille yhteinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet takaa tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen varhaiskasvatuksen kaikille lapsille.

Loisto-Tindra varhaiskasvatuksen kehittämisverkosto

Opetushallituksen koordinoima varhaiskasvatuksen kehittämisverkosto Loisto-Tindra perustettiin vuonna 2016. Verkostoa perustaessa keskeisenä tavoitteena oli vahvistaa varhaiskasvatuksen kansallista kehittämistä ja luoda sille yhtenäistä rakennetta ja suuntaa. Kehittämisverkoston tärkeä tehtävä oli tukea uudistuvien varhaiskasvatussuunnitelmien laatimista ja kehittämistä paikallisella tasolla sekä vahvistaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, toimintakulttuuria, johtamista sekä seurantaa ja arviointia. Nämä tavoitteet ovat edelleen vahvasti läsnä Loisto-Tindra-verkoston toiminnassa.

Tällä hetkellä Loisto-Tindrassa on mukana yli 190 varhaiskasvatuksen järjestäjää ja yksityistä palveluntuottajaa. Loisto-Tindra on jaettu kahteentoista alueelliseen verkostoon, joista kaksi alueverkostoa on ruotsinkielisiä. Verkostot toimivat alueellisen kehittämisen rakenteina, joissa voidaan jakaa osaamista ja hyviä käytäntöjä sekä käsitellä yhdessä alueiden erilaisia kehittämisen tarpeita. Jokaiselle alueverkostolle on nimetty oma koordinaattori tai koordinaattorit, jotka vastaavat alueverkoston tapaamisten koolle kutsumisesta, järjestelyistä ja puheenjohtamisesta. Koordinaattorit ovat myös tärkeä viestinnällinen linkki Opetushallituksen ja verkoston jäsenten välillä.

Loisto-Tindra -verkoston kehittämistä toteutetaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti paikalliset lähtökohdat ja tarpeet huomioiden. Verkoston yhteisiä kehittämiskohteita ovat olleet muun muassa lapsen varhaiskasvatussuunnitelma, osallisuus, pedagoginen dokumentointi, arviointi ja lapsen tuki. Kausittaisten kehittämisteemojen ja -tavoitteiden lisäksi olemme viimeaikaisessa kehittämistyössä kytkeneet johtamisen entistä vahvemmin osaksi verkoston toimintaa.

Työmme Opetushallituksessa sisältää jatkuvaa varhaiskasvatuksen kehittämistä sekä varhaiskasvatuksen laadun edistämistä. Laadukkaassa varhaiskasvatuksessa jokainen lapsi voi hyvin, kokee kuuluvansa joukkoon ja kokee tulleensa kuulluksi ja nähdyksi omana itsenään sekä saa kokea leikin ja oppimisen iloa ja oivalluksia. Loisto-Tindra-verkostossa, yhdessä koordinaattoreiden ja jäsenten kanssa, olemme kehittäneet varhaiskasvatusta monenlaisten teemojen kautta. Varhaiskasvatusta tulee jatkossakin kehittää määrätietoisesti osana suomalaista koulutusjärjestelmää ja tämä toteutuu vain yhteistyössä varhaiskasvatuksen eri toimijoiden ja asiantuntijoiden kanssa. Toivotamme kaikki varhaiskasvatuksen ammattilaiset tervetulleiksi Loisto-Tindran kehittämistoimintaan.

Lisätietoja Loisto-Tindra-verkostosta: https://www.oph.fi/fi/kehittaminen/loisto-varhaiskasvatuksen-ja-esiopetuksen-kehittamisverkosto

Heidi Sairanen ja Charlotta Rehn

Opetusneuvokset

Opetushallitus

Yhdistyksemme