Ohita navigaatio

Tekoälysuositukset varhaiskasvatukseen on julkaistu

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus ovat julkaisseet kansalliset suositukset tekoälyn käytöstä varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa sekä vapaassa sivistystyössä. Kokonaisuus on laadittu vahvistamaan tekoälyyn liittyvää ymmärrystä ja tukemaan tekoälyn turvallista ja vastuullista käyttöä.

Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset -kokonaisuus on julkaistu Opetushallituksen verkkosivuilla. Kokonaisuus sisältää sekä koonnin kansallisista keskeisistä lakisääteisistä velvoitteista ja yleisistä suosituksista varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjille ja henkilöstölle että toisaalta tausta-aineiston, joka sisältää lisätietoa tekoälystä ja sen hyödyntämisestä, ministeriön tiedotteessa todetaan.

– Opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteet velvoittavat, että varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjät opettavat uusien teknologioiden käyttöä digitalisoituvassa yhteiskunnassa toimimista varten. Jokaisella lapsella ja nuorella tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet kehittyä tekoälyn käytössä, sanoo opetusministeri Anders Adlercreutz.

-Varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjät ja opettajat ovat ymmärrettävästi kaivanneet tukea siihen, millä tavoin tekoälyä hyödynnetään opetuksessa ja oppimisessa. Ammattilaisia mietityttää esimerkiksi se, miten tekoälyn käyttö pitäisi huomioida tehtävien arvioinnissa. Muun muassa näihin haasteisiin ja kysymyksiin vastaamme nyt, jatkaa Opetushallituksen pääjohtaja Minna Kelhä.

Tekoäly ei poista tarvetta oppia esimerkiksi lukemista, laskemista ja eri oppiaineiden ydinkäsitteitä, vaan se voi monipuolistaa oppimisen tapoja ja muuttaa käsitystä tiedosta ja tietämisestä.

Tekoälyä käytettäessä varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjien ja henkilöstön on huomioitava Euroopan unionin tekoälyasetuksen lisäksi esimerkiksi tietosuojalainsäädäntö sekä tekijänoikeuksiin liittyvä lainsäädäntö. Kokonaisuus tarjoaa opetuksen ammattilaisille hyvät perustiedot tekoälyä koskevasta lainsäädännöstä.

Työnantaja ohjaa henkilöstöään tekoälyn käyttämisessä

Varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjän vastuulla on ohjata henkilöstöä tekoälyn käytössä. Ennen kuin tekoälysovelluksia otetaan käyttöön, varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjän tehtävänä on linjata tekoälyn käytöstä, ohjeistaa käyttöä sekä arvioida ja vastata käyttöönotettavien tekoälyä hyödyntävien järjestelmien lainmukaisuudesta. Lisäksi on määriteltävä mihin ja milloin tekoälyä voi käyttää. Varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjillä tulee olla ohjeet siitä, miten tekoälyä käytetään.

Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa —lainsäädäntö ja suositukset (Opetushallitus)