Ohita navigaatio

Varhaiskasvatuspäivänä juhlitaan johtajuutta

Valtakunnallista Varhaiskasvatuspäivää vietetään torstaina 13. maaliskuuta 2025 teemalla Pedagogiikkaa johtamassa – päiväkodin johtaja on lasten ja varhaiskasvatuksen puolestapuhuja.

Valtakunnallisella Varhaiskasvatuspäivällä on pitkät perinteet varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien työn näkyväksi tekemisessä. Päivä on hyvä syy juhlistaa varhaiskasvatusta. Tänä vuonna haluamme nostaa päiväkodin johtajien merkitystä, jotka ovat keskeisessä roolissa siinä, millaiseksi päiväkotien toiminta muotoutuu ja kehittyy sekä miten toimintaa arvioidaan. Kysymys on ennen kaikkea, millaiseen varhaiskasvatukseen lapset päiväkodeissa osallistuvat.

Päiväkodin johtajalta odotetaan vankkaa osaamista, jossa yhdistyy kaksi merkittävää osaamisaluetta: varhaiskasvatuksen pedagogiikan ja johtamisen asiantuntijuus. Näihin molempiin johtajalla tulee olla vahva pedagoginen koulutus.

Päiväkodin johtajalla tulee olla syvää näkemystä, millä tavoin päiväkodissa tulee toimia ja työskennellä ja minkälaiset arvot ja toiminta ovat varhaiskasvatustyön perustana. Tämä tarkoittaa näkemystä siitä, mitä on laadukas varhaiskasvatus ja millaisista tekijöistä se koostuu.

Viime vuosikymmenen aikana varhaiskasvatukseen kohdistuvien muutosvaatimusten myötä päiväkodin johtajalta odotetaan myös muutosjohtamista ja kykyä sitouttaa koko henkilöstö tähän muutokseen. Johtajan tulee luoda tavoite muutokselle ja johtaa muutosprosessia, joka vaikuttaa lopulta koko henkilöstön ajatteluun ja työyhteisön toiminnan muutokseen. Toimintakulttuurin kehittäminen edellyttää ymmärrystä pedagogiikasta ja sen johtamisesta, joka sisältää tavoitteellisen ja suunnitelmallisen johtamisen. Tähän kiteytyy vaatimus päiväkodin johtajan opetussuunnitelmaosaamisesta.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi on arvioinut varhaiskasvatuksen johtamisrakenteita ja johtamista (2023) ja toteaa raportissaan, että varhaiskasvatukseen on kohdistunut viimeisen vuosikymmenen aikana merkittäviä lainsäädännöllisiä ja opetussuunnitelmallisia muutoksia. Näiden muutosten jalkauttaminen päiväkotien varhaiskasvatustoimintaan on keskeinen päiväkodin johtajan tehtävä. Varhaiskasvatuksen ja päiväkodin johtaminen on merkittävä alue laadukkaan varhaiskasvatuksen turvaamisessa siten, että lapsen edun ensisijaisuus toteutuu arjen toiminnassa.

Vuodesta 2030 alkaen varhaiskasvatuslaki edellyttää päiväkotien johtajilta kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Tämä on luonteva jatkumo sille, että varhaiskasvatuslaki korostaa pedagogiikan merkitystä varhaiskasvatuksessa ja samalla laki yhtenäistää johtamisjärjestelmää muun koulutusjärjestelmän kanssa.

Tämän vuoden Varhaiskasvatuspäivän aineistoksi olemme laatineet Päiväkodin johtamisen laatutekijät -julisteen, johon on koottu ne keskeiset tekijät, joista päiväkodin johtajan laadukas pedagoginen johtaminen koostuu.

Jaettu pedagoginen johtajuus: varhaiskasvatuksen laadun rakentaminen yhdessä-webinaari

Varhaiskasvatuspäivää edeltävänä iltana 12. maaliskuuta klo 18.00 VOL tarjoaa jälleen jäsenilleen Varhaiskasvatuspäivän teemaa sivuavan webinaarin. Hannele Roponen luennoi aiheesta Jaettu pedagoginen johtajuus: varhaiskasvatuksen laadun rakentaminen yhdessä. Webinaarissa tarkastellaan jaetun pedagogisen johtajuuden periaatteita ja sen merkitystä varhaiskasvatuksen laadun kehittämisessä. Roponen tuo esiin tutkimusperustaisia näkökulmia siitä, miten yhteisön rooli ja yhteistyö voivat parantaa pedagogista johtamista ja vahvistaa työyhteisön toimintakulttuuria.

Roponen viimeistelee varhaiskasvatuksen johtamiskulttuuriin ja jaettuun pedagogiseen johtamiseen liittyvää väitöstutkimusta Jyväskylään yliopistoon. Hän työskentelee varhaiskasvatuksen apulaisaluepäällikkönä Helsingin kaupungilla.

Webinaari toteutetaan Teamsissa ja webinaarin kielenä on suomi. Kutsu webinaariin on lähetetty jäsenkirjeenä kaikille jäsenille.

Tapahtumat

Tapahtuma | 19.3.2025

Puheenjohtajiston kokous

Tapahtuma | 20.3.2025

Hallituksen kokous

Yhdistyksemme